0769 041 711
info@dallesgo.ro

Organizarea nuntii de la A la Z cu Andrada Sas, profesorul noului curs de Wedding Planning

Te-ai intrebat cu siguranta, macar o data in viata, cum ar fi sa fii wedding planner! Dincolo de rochii de mireasa, fast si traditie, in spatele organizarii unei nunti stau sute de ore si experienta. Andrada Sas, unul dintre cei mai experimentati wedding planeri independenti din Romania, s-a alaturat catedrei de profesori DallesGO, iar incepand cu acest sezon iti impartaseste toate secretele acestei meserii tot mai cautate si la noi in tara.

 

Cine este Andrada Sas? Spune-ne cate ceva despre tine si cum ai ajuns sa te ocupi de organizarea nuntilor?

Sunt amestecul experientei mele de viata. J. Am studiat pian in copilarie, apoi am facut un liceu de mate-fizica ca sa aleg apoi sa urmez Facultatea de Drept la Universitatea din Bucuresti. Dupa care am mers mai departe, asa cum este foarte logic, catre un job publicitar de copywriter. Unde m-ati fi gasit cel mai probabil si astazi daca nu mi-as fi dat seama intr-o buna zi, organizandu-mi propria nunta, cat de interesant si de provocator este sa ajuti alti oameni sa organizeze propriile nunti.

 

Ce inseamna o zi obisnuita la munca pentru tine?

Ma trezesc si fac eforturi sa stau departe de telefon pentru macar 10-15 minute, ca sa nu incep ziua cu mintea (confuza dupa somn) gata incarcata cu informatiile din e-mail sau facebook. Abia dupa ce am baut cafeaua ma asez si parcurg continutul inboxului. Urmeaza apoi sa-mi fac o lista de task-uri de rezolvat in ziua respectiva (uneori lista deja exista, cand lucrurile se aglomereaza foarte tare, in mijlocul sezonlui, listele de taskuri se fac de la inceputul saptamanii). Le iau pe rand si le rezolv, sau rezolv ceea ce este rezonabil de rezolvat si redistribui ceea ce poate fi amanat. Raspund la mailuri. Dupa care plec in oras la intalniri si ma ocup de partea personala a zilei (mers la sala, hobby-uri). Am uneori zile in care aleg sa petrec timp doar si pentru mine la fel de bine cum am si zile in care nu ma dezlipesc de laptop si telefon cate 12 ore.

In zilele de eveniment lucrurile arata complet diferit. Ma trezesc intotdeauna cu emotii – ca inainte de un examen – chiar si dupa atata vreme. Fac dus si incerc sa mananc ceva (ziua va fi foarte lunga si mancatul poate fi o problema reala). Parcurg lista cu lucruri pe care nu trebuie sa uit sa le iau, ma imbrac corespunzator (smart casual, culori inchise – depinde si de identitatea evenimentului), incarc in masina tot ce este de incarcat si plec. Uneori mai trec pe drum sa ridic lucruri – uneori livrez buchetele mireselor sau trebuie sa ridic ceva ce a fost inchiriat si poate fi transportat usor. Odata ce ajung in locatie imi urmaresc livrarile, montajul, distribui papetaria si rezolv micile crize de moment (apar aproape intotdeauna). Apoi sosesc mirii, urmarim in ce mod se poate sau nu respecta desfasuratorul pentru servirea primului fel, primul dans – si in sfarsit pot sa beau un pahar de vin si s-o iau mai usor, ce a fost mai greu aproape ca a trecut. Masinaria s-a pus in miscare si acum tot ce putem face este sa ne tinem strans de ea si sa n-o lasam s-o ia razna. Ceea ce uneori se intampla, alteori …nu. Unele nunti sunt ca niste sieste in hamac, pe cand altele pot fi uragane.

 

Cum ar arăta o fisa a postului pentru un wedding planner?

Cuplu special, cautam wedding planner dedicat. Se doreste – disponibilitate pentru intalniri dupa ora 18.00, de preferat permis conducere, disponibilitate de a raspunde la e-mailuri in maximum 48 de ore si o baza solida de furnizori destoinici de eveniment din care sa ne putem alege colaboratorii pentru nunta noastra. De asemenea, disponibilitate de a coordona evenimente in ziua respectiva, de obicei in weekend, de obicei timp de minimum 12 ore, maximum 18.

Experienta dorita – depinde, fiind un cuplu care isi organizeaza nunta, este posibil sa luam decizia strict pe baza de instinct si compatibilitate personala si mai putin pe baza unui portofoliu. TBD.

Calitati care ar putea constitui plusuri – simtul umorului, relaxare, dar totusi seriozitate si rigurozitate. Capacitatea de a conduce o discutie. Puternica capacitate de asumare de responsabilitati.

 

Cat de greu este sa te ocupi de organizarea unei nunti?

Nu este greu sa te ocupi de organizarea unei nunti. Ce este greu este sa ajungi la nivelul de experienta la care sa ai increderea in sine si argumentele sa-ti asumi decizii. Sa ai prezenta si experienta necesare sa impui incredere atunci cand discuti cu un client. Sa-ti pastrezi etica indiferent ce ,,capcane” apar pe traseu si sa privesti intotdeauna lucrurile in ansamblu. Ca treburile sa fie usoare, ai nevoie de o baza pentru inceput (pe care eu nu am avut-o, motiv pentru care am muncit enorm la inceput sa inteleg ce se petrece si cum trebuie facute lucrurile, in ce ordine, cum sa citesti oamenii, cum sa relationezi cu ei etc) dublata de rabdarea de a-ti construi o experienta, de a intelege cine esti tu in contextul pietei de wedding planning, de a-ti selecta clientii in functie de ce anume si cum vrei sa procedezi si asa mai departe.

 

Ce te inspiră atunci când realizezi conceptul pentru o nuntă?

Nu orice nunta e obligatoriu sa aiba un concept – cred ca asta este o greseala, adica. Sa pleci din start de la premisa ca o nunta e musai sa fie un eveniment cu o idee si sa te straduiesti, uneori in gol, sa gasesti acea idee in vreme ce lucrurile cu adevarat importante aluneca pe langa tine si nu se mai intorc.

Atunci cand clientii considera necesar si sunt dispusi sa investeasca suplimentar intr-un concept de eveniment (atat pentru creatie, cat si pentru executie), intotdeauna, dar absolut intotdeauna plec de la ei. Poate fi ceva din pasiunile lor, ceva din ceea ce imi spun. Ceva din personalitatea lor sau o gluma dintr-o discutie pe care am surprins-o intamplator. Poate fi ceva din povestea lor sau ceva ce au in comun. Poate fi chiar contrastul dintre ei. Cert este ca intotdeauna pleci de la ei catre o idee, nu gasesti o idee care iti suna tie bine din varii motive si apoi incerci sa o ,,potrivesti” pe eveniment. Pur si simplu nu functioneaza, este fals si este degeaba.

 

Cât durează organizarea unei nunți, cu cât timp în avans este de preferat să se înceapă pregatirile?

Pregatirile pentru un eveniment incep in medie cu un an inainte de data evenimentului. Dar am organizat si nunti in doua luni, chiar destul de complexe. Doua luni sunt suficiente pentru organizarea propriu-zisa, ce lipseste este confortul clientului de a alege colaboratorii ideali (care probabil sunt deja indisponibili), confortul de a rezerva timp pentru o decizie, confortul de a proba zeci de rochii (sau disconfortul de a proba zeci de rochii?). Trebuie sa ai un client hotarat ca sa te ,,angajezi” in organizarea unui eveniment in mai putin de sase luni.

 

Care sunt etapele principale în organizarea unei nunţi?

Mai intai trebuie rezervat localul. Fara asta nu ai nimic. Odata ce ai locul si data iti poti schita un buget si un timeline de proiect, apoi rezervi furnizorii esentiali. Daca este cazul sa elaborezi un concept sau macar un moodboard – poti face asta, dupa care poti trece la designul grafic (invitatiile si restul de papetarie), la inchiriere de logistica, la décor (floristica sau de alt tip) iar in paralel mirii trebuie sa-si aleaga si sa-si comande tinutele. Se fac apoi degustarile, se comanda maruntisurile, se face desfasuratorul de eveniment…dupa care radem, dansam si ne distram la nunta.

 

Ce aspect al muncii îți aduce cele mai mari satisfacții?

Fara doar si poate reactia mirilor in timpul petrecerii. Nu toti se manifesta exploziv sau entuziast, dar simti atunci cand lucrurile sunt peste asteptarile lor. Iar atunci cand mai vin si parintii sa te imbratiseze…e bine sa ai niste servetele la indemana.

 

Cat de cautate sunt serviciile unui wedding planner astazi, in Romania?

Din ce in ce mai cautate. Aproape toti clientii mei imi spun dupa eveniment ca alegerea de a investi in serviciile mele a fost probabil cea mai inteleapta si mai utila dintre toate investitiile cu nunta lor. Altii imi spun ca nici macar nu si-ar putea imagina cum anume ar fi decurs organizarea si perioada de dinainte de eveniment fara ajutorul meu. Cred ca piata este in crestere si cred ca pentru a prinde si mai multa credibilitate este necesar sa existe si o oferta corespunzatoare, adica servicii de calitate, nu doar cerere.

 

Care e rolul unui wedding planner şi de ce e important ca un cuplu să fie ajutat în organizarea propriei nunţi?

Rolul unui wedding planner este acela de a oferi experienta sa, de a oferi timpul sau si de a oferi scurtaturi catre cele mai bune solutii pentru fiecare eveniment in parte. Sunt cupluri care se descurca bine pe cont propriu, dar sigur ca este mult mai confortabil sa ai o alta persoana care face toata munca grea pentru tine. De asemenea (ca o gluma, mai mult), e foarte bine sa poti raspunde tuturor curiosilor care intreba cum decurg pregatirile – ,,nu stiu, wedding plannerul meu stie”.

 

Ce iti doresti sa vezi cat mai rar la nuntile din Romania si de ce?

Furt de mirese – despre asta si de ce este gresit as putea scrie un roman, nu cred ca imi ajunge spatiul sa raspund aici. J

Miri care stau uneori si doua ore in picioare la intrarea in restaurant ca sa intampine TOTI invitatii. Lucru care genereaza disconfort lor, la propriu lor eveniment, si ii face sa se simta obositi inainte ca petrecerea sa inceapa.

Fotografii cu invitatii la mese. Nimeni nu arata bine in contextul asta, indiferent cat de bun este fotograful. Iar timpul pierdut cu asa ceva nu se poate recupera niciodata.

Orice obiceiuri neasumate sau neintelese de catre miri, care de multe ori sunt golite de continut si reprezinta doar o butaforie cam kitschoasa. Din motive evidente.

Tentativa de a multumi pe absolut toata lumea. Din simplul motiv ca este o utopie.

Lucruri de obicei de proasta calitate bifate de pe o lista de ,,tendinte” fara nicio preocupare vizavi de prioritatile personale si de calitatea respectivelor lucruri. Recomand intotdeauna investitiile intelepte in lucrurile cu adevarat importante si renuntarea la cele pe care bugetul nu le (mai) permite.

Tort la 5 dimineata, atunci cand orice invitat vrea sa fie acasa si sa doarma, dupa un meniu mult prea ,,stufos” si ,,solicitant” digestiv. In mod ironic, dupa ce se petrece foarte mult timp alegand un tort superb si cu o compozitie fabuloasa, foarte putini invitati mai au disponibilitate sa il incerce sau mai simt ceva din gustul lui dupa atata abuz de alimente si bauturi.

 

Care sunt tendintele pentru sezonul acesta in ceea ce priveste decorurile?

In sezonul care tocmai s-a incheiat a fost vorba despre foarte multa verdeata. Frunzele si-au iesit din pepeni si au acaparat zona florilor. S-a mers foarte mult catre culori naturale (verde, pamantiu, ivory) si mai putin catre culoare puternica. E o tendinta frumoasa si cred ca va mai continua o vreme, desi mi-ar placea sa fie dublata si de o preocupare catre confortul invitatilor si ,,real-feel” ul evenimentului si mai putin catre pura estetica.

 

La ce ar trebui sa se astepte cei care isi doresc sa devina organizatori de nunti?

Ar trebui sa se astepte sa nu fie simplu. Sau, de fapt, sa fie poate putin mai complicat decat isi imagineaza in anumite privinte si mult mai simplu in altele. Sa devina uneori mini-psihologi. Sa fie izbiti frontal de tot felul de valuri de emotii in timp ce incearca sa rezolve, la rece, diferite task-uri. Dar trebuie sa se astepte si sa fie probabil unele dintre cele mai ,,rewarding~ experiente pe care le-ar putea trai, in final.

 

Ce ne poti spune despre cursul pe care il vei preda la DallesGO, ce vor invata cei care vor alege cursul de wedding planning?

Am tratat cu maxima seriozitate alegerea fiecarui subiect din programa. Imi doresc foarte mult sa pot impartasi altor persoane interesate de domeniu esentialul experientei mele si imi doresc ca atunci cand se vor apuca de treaba sa aiba un ,,loc” in minte unde se pot intoarce si gasi raspunsul la problema lor, fara sa fie nevoie sa greseasca ca sa invete.

Probabil unele dintre cele mai interesante cursuri vor fi cele la care vom avea si invitati speciali – si este extrem de important ca se va putea asista la demonstratii sau se va putea intelege punctul de vedere al unei varietati de colaboratori cu care lucrezi atunci cand organizezi un eveniment, altfel incat sa poti tine cont cat mai eficient de toate aspectele. De ce nu, vei pleca de la curs cu cateva carti de vizita esentiale ale unora dintre cei mai buni furnizori de pe piata organizarii de evenimente private.

 

Dupa ce finalizeaza cursul vor fi pregatiti sa lucreze in domeniu?

Tehnic vorbind da, sigur. Dar acest ,,tehnic” mai trebuie sa fie dublat de putina rabdare din partea lor (rabdarea de a-si construi o experienta proprie), de dedicare si de dorinta de a face lucrurile curat si de a aduce in acest domeniu valoarea a ceea sunt ei, ca persoane si caractere. Avem nevoie de oameni de calitate in domeniu, asa ca ii asteptam la curs!

De asemenea, voi avea deschise locuri in echipele de coordonatori din sezonul viitor, asa ca voi invita o parte dintre cursanti sa ia parte direct la coordonarea de evenimente din portofoliul TWS din 2018.

 

Care sunt lucrurile de care ar trebui să țină cont un tânăr absolvent dacă vrea să înceapă un business pe cont propriu în acest domeniu?

Cred ca cel mai important lucru pe care trebuie sa-l tina minte este ca lucreaza cu oameni si pentru asta trebuie mai intai sa inteleaga alti oameni. Ca un cuvant dat de multe ori poate cantari mai mult decat un contract. Ca la fel, un cuvant incalcat te poate afecta mai mult decat o lacuna dintr-un contract. Si ca, in principiu, este vorba despre a face ceva pentru ALTI oameni pentru a putea pastra pentru sine beneficiul unei activitati atat de interesante si care iti permite sa fii pe cont propriu in viata profesionala.

 

Ce calitati ar trebui sa aiba un wedding planner?

Trebuie sa fie in primul rand o persoana foarte empatica. Pe tot parcursul colaborarii cu un client care isi organizeaza nunta nu poti sa aplici retete si raspunsuri standard, ci trebuie intotdeauna sa INTELEGI persoana respectiva, sa ii intelegi motivatia, sa pricepi mecanismul care sta in spatele unei reactii. Sa ii intelegi relatia cu partenerul, uneori chiar si cu familia, si sa iti ajustezi reactiile si recomandarile in functie de asta.

De asemenea, trebuie sa ai o capacitate corespunzatoare de a fi obiectiv. Cu totii avem pareri foarte bine implantate si e de datoria ta sa faci recomandari si sa incerci sa indrumi clientul pe un drum pe care il consideri potrivit. Dar sunt situatii cand trebuie sa renunti complet la convingerile personale si sa mergi pe un drum pe care clientul il doreste, oricat de mult ti-ar displacea asta. Tot ceea ce poti face este sa recomanzi si sa te asiguri ca acel client a inteles la ce se expune si care sunt consecintele deciziei sale.

Un wedding planner trebuie sa fie curios, sa aiba o memorie buna si sa faca conexiuni foarte rapid. Atunci cand clientul incepe sa descrie o dorinta tu stii deja raspunsul, stii cine i-o poate indeplini, care este costul si unde trebuie sa arunci o intrebare.

Un wedding planner are mintea deschisa si este gata sa accepte ca se insala sau ca exista si o alta modalitate de a face lucrurile. Nu este blocat in clisee. Un scaun pentru un eveniment poate fi orice obiect pe care poti sta, nu doar un scaun de conferinta sau chiavari. Depinde de context si depinde de invitati. O nunta este o petrecere care poate fi formala sau informala, eleganta sau casual, regala sau rustica – si de fiecare data trebuie sa luam separat fiecare poveste. Fiecare client va beneficia de experienta si sfaturile tale, dar si tu trebuie sa ai capacitatea sa incepi cu prospetime si entuziasm fiecare colaborare si sa privesti fiecare cuplu asa cum este, nu sa-l suprapui altor client pe care i-ai avut in trecut. Niciun cuplu nu este exact la fel ca un alt cuplu.

Urmeaza-ti pasiunea si inscrie-te si tu la cursul de Wedding Planning / 0769.041.711

Leave a Reply