0769 041 711
info@dallesgo.ro

Alina Stoica, nutritionist: “Greutatea nu este un barometru al starii de sanatate.”

Cu o experienta de peste 10 ani in domeniul alimentatiei, Alina Stoica este unul dintre cei mai buni si dedicati nutritionisti de la noi din tara. De mica si-a dorit sa invete totul despre modul in care ne alimentam, iar astazi este terapeut nutritionist, licentiata in biochimie si specializata in Nutritie, Dietetica si Stil de viata, membru al Ordinului Practicienilor de Medicina Complementara si Alternativa, masterand in medicina – Nutritie si Siguranta Alimentara, vicepresedinte Bio Romania – Departamentul Educatie Nutritionala, dezvoltator al aplicatiei Nutricia – Alimentatia bebelusului, si, de la inceputul anului 2018, profesor al cursului de Nutritie de la DallesGO.

 

Alina, pentru inceput, spune-ne putin despre inceputurile tale ca nutritionist si cum ti-ai dat seama ca iti doresti sa practici aceasta meserie, dar mai ales, ce te-a determinat sa mergi in aceasta directie.

Alina Stoica: Pasiunea mea catre nutritie a venit inca din copilarie, cand imi doream sa hranesc sanatos papusile. Era o dorinta a mea de a ajuta oamenii si de a ajuta papusile sa prinda viata. Incercam sa le hidratez cu seringa, sa le dau mancare cu lingurita, era o poveste in care eu simteam ca ma regasesc. Apoi, la varsta de 14 ani scriam deja articole in Formula AS, care pe vremea respectiva era intr-adevar un reper vizavi de sanatate si sfaturi de sanatate. Eram tare mandra si mereu ma intrebam daca m-ar mai lasa sa public daca mi-ar cunoaste varsta reala. Inca de atunci imi doream sa lucrez foarte mult in cercetare, in nutritie. Am avut o profesoara de chimie care era foarte dura si care tot timpul ne spunea sa nu trecem prin viata fara sa lasam ceva in urma noastra, asa m-am apropiat foarte mult de chimie si biochimie, urmand ca dupa ce am terminat liceul sa merg la Facultatea de Biochimie, in Bucuresti. Si de aici pasiunea catre nutritie, pentru ca prin intermediul biochimiei am inteles ce se intampla la nivel celular, care sunt mecanismele, cum interactioneaza fiecare aliment cu celulele noastre, care sunt alimentele cu rol terapeutic, ce ar trebui sa mancam, ce ar trebui sa evitam. Apoi m-am focusat pe nutritie, pe lifestyle, pe genetica, tot ce inseamna partea de alimentatie, pornind din etapa de preconcepere, de la conceperea unui copil, pana la ultima zi de viata pe care o avem fiecare din noi. Pe toate categoriile de varsta, pentru ca am observat ca in Romania este o moda sa mergi la nutritionist atunci cand ai o problema legata de greutate, fie ca vrei sa slabesti, fie ca vrei sa ingrasi, dar in realitate este o abordare total gresita, pentru ca nutritionistul este cel care contureaza un stil de viata corect, sanatos, echilibrat, care sa poata sa sustina sanatatea si care sa poata sa-i dea startul pentru sanatate.

Cand ar trebui sa ne adresam medicului nutritionist? Care sunt semnalele de alarma ca ceva nu functioneaza ok in alimentatia noastra?

Alina Stoica: Din punctul meu de vedere, nutritionistul este cel care ar trebui sa fie consultat in orice moment, atat ca si preventie, sa stim cum sa introducem in farfuria noastra alimentele care sa ne sustina sanatatea si care sa ne ajute sa prevenim anumite boli, anumite afectiuni, cat si in cazul unei boli, pentru ca sunt multe alimente care ajuta sau, din contra, dezechilibreaza. Daca ne uitam putin in farfuria romanilor si la dependentele lor, pentru ca sunt putini cei care realizeaza ca sunt dependenti de anumite alimente , zaharul se gaseste zi de zi, in diferite forme. Ori, zaharul este alimentul care este asociat cel mai des cu o distrugere la nivel celular in masa, pentru ca, consumul de zahar produce estrogen si de aici apare dezechilibrul vizavi de cancerul la san. Cele mai multe cazuri de cancer de san sunt asociate cu consumarea de zahar. De asemenea, tot ce inseamna partea de distrugere a lichidului sinovial, lichidul de la articulatii, scaderea imunitatii. Sunt nenumarate probleme ale aparatului digestiv pe care le creaza acest consum de zahar.

Sunt multi cei care merg la nutritionist doar pentru a primi o reteta minune, care sa-i ajute sa scape de toate problemele legate de alimentatie…

Alina Stoica: In momentul in care tratam pacientul printr-o simpla reteta, acesta ajunge cu ea la farmacie si asta este tot ce poate sa faca, insa el nu-si intelege boala, nu intelege simtomatologia, nu intelege fapul ca sunt anumite schimbari pe care ar trebui sa le faca in viata de zi cu zi. Ei bine, atunci nu poti spune ca ajuti un pacient, ci efectiv il indrumi sa functioneze, dar nu-l indrumi sa traiasca, pentru ca sunt foarte multi pacienti de-ai mei care vin cu probleme aparent rezolvate, dar cu o stare de rau pe care nu si-ar dori sa o mai traiasca nici macar o zi. Pentru ca sunt multe efecte secundare ale tratamentelor, dar prin prisma alimentatie poti construi o stare de sanatate, poti construi un stil de viata corect inca de la etapa diversificarii, de la prima lingurita poti pune bazele unei educatii in nutritie.

Deci, educatia incepe intotdeauna cu parintii….

Alina Stoica: Bineinteles, educatia incepe cu parintii, iar educatia nutritionala este foarte importanta pentru ca un copil nu are acces la bani, nu are acces la informatie. Iar zaharul ce face, actioneaza la nivelul creierului, zona responsabila de recompensa, emotii si placere. Creaza o dependenta fantastica, motiv pentu care si obiceiurile din copilarie raman. Vedem la multi adulti cum dupa ce termina un task incearca sa foloseasca zaharul cu rol de recompensa, cu atat mai mult cu cat zaharul acopera si aceste zone emotionale negative, adica stari de frustrare, anxietate, tristete. Si, astfel, devenim prada acestor capcane, iar la final de zi daca notam pe hartie cate bombonele, biscuiti si napolitane am mancat vom avea o surpriza. Aparent nu mancam nimic, dar in realitate se aduna.

Este destul de greu pentru noi, adultii, sa ne disciplinam, ce sa mai vorbim despre un copil, care are mult mai multe pofte si curiozitati alimentare.

Alina Stoica: Sunt foarte multi parinti care ma intreaba cand sa inceapa educatia nutritionala la copii, insa tuturor le spun ca nu este o varsta limita la care sa inceapa, pentru ca le poate povesti copiilor inca de la prima lingurita. Ce culori, ce texturi, ce combinatii au in farfurie. Chiar daca avem impresia ca ei nu inteleg, cu siguranta vor percepe toate aceste mesaje daca sunt constante si daca sunt constructive. Sunt si nenumarati copii care traiesc in familii dezechilibrate din punct de vedere alimentar, si asta se vede pe imunitatea lor, pe modul in care relationeaza cu manarea. Mananca efectiv pentru a avea burta plina, nu neaparat pentru a putea obtine energie din farfuria pe care o au in fata.

Asta si pentru ca sunt invatati de mici sa manance tot din farfurie, ca sa fie “grasi si frumosi”…

Alina Stoica: Greutatea nu este un barometru al starii de sanatate. Daca ai colacei pe picioruse pana intr-un an, doi, bunica, bona, mama sunt fericite, pentru ca a mancat copilul tot din farfurie, dar acest mecanism nu este benefic. Iar de multe ori copii invata sa manance mecanic, fie in fata unui televizor, fie in fata unei tablete, fie in fata unei carticele pe care sa o rasfoiasca, dar, efectiv, ei nu se pot concentra la ceea ce fac in acel moment. Le este distrasa atentia astfel incat sa manance tot din farfurie, dar daca il intrebi ce a mancat, cum a mancat, dragul de el, nici macar nu stie ce i s-a intamplat, daca a mancat sau nu, pentru ca totul se rezuma la un mod inconstient. Si asta se intampla nu numai la copii. Daca ne uitam putin in jurul nostru, sunt foarte multi adulti care mananca in timp ce tasteaza si scriu trei mail-uri, mananca in timp ce vorbesc, mananca intre doua semafoare. Practic, nu este stabilita o relatie de armonie cu mancare. Mancam ca sa avem burta plina, dar fiecare aliment este important sa stii de ce il mananci, cand il mananci, cu ce il asocieze, ce cantitate este recomandata, daca ai nevoie sa nu, ce simtome apar dupa ce ai mancat un anumit aliment, trebuie sa fim putin atenti la noi. Pentru ca sunt putine persoanele care se uita la ei sa vada ce li se potriveste, dar daca le intrebi ce mananca colega sau colegul cu siguranta vor stii, pentru ca asta este structura umana.

In ultima vreme se vorbeste tot mai mult despre un stil de viata cat mai sanatos, insa, bazat pe diete. Chiar ajuta la atingerea obiectivelor?

Alina Stoica:Trebuie sa avem un regim de viata sanatos, dar trebuie sa fim realisti ca este nevoie sa-l adaptam nevoii noastre, stilului nostru de viata, doar ca, din pacate, aici apare efectul de turma. Daca a facut colega sa fac si eu, dar daca nu sunt solutii personalizate, adaptate nevoii individuale, nu au cum sa functioneze. In astfel de situatii, cand imprumutam prin varianta copy-paste sau de la Dr. Google toate informatiile, atunci nu ne adaptam la analize medicale, la istoricul medical, la simtomatologia pe care o avem zi de zi, la programul pe care il avem zilni si pe care trebuie sa il respectam, in astfel de situatii noi imprumutam o idee. Practic, ne defineste pe o perioada de timp si putem sa atingem obiectivele pe ni le-am propus daca totul consta in greutate, pentru ca nu e atat de greu sa slabesti, mai greu este sa te mentii, sa fii sanatos. Dar aceasta maniera nu este o redefinire a stilului de viata, nu este o redefinire a ta, ci o idee imprumutata si neadaptata. Alimentl actioneaza pana la nivel de ADN.

Adica alimentele ne influenteaza inclusiv la nivel emotional?

Alina Stoica: Sigur. Trebuie sa existe o armonie: minte, trup si suflet. Noi de multe ori hranim numai trupul. Daca mergem la sala suntem setati sa vedem cum dezvoltam masa musculara, cum putem avea patratele, intr-o luna sa recuperam ani de zile in care am fost sedentari. Dar cine se gandeste care este alimentul pentru creier? Ce trebuie sa manance zilnic pentru a avea o buna functionare la nivelul sistemului nervos, pentru ca acest organ mic si nebagat in seama este de fapt cel de la care porneste intreaga activitate a noastra zi de zi . Ori, cate persoane se intreaba dimineata: Hmm, cum ar fi sa-mi hranesc eu astazi creierul, ce trebuie sa mananc? Cate poftesc la apa, avocado, ulei de rapita, la tot felul de alimente verzi? Iar daca unul mai are si intoleranta la gluten, si mai bine. Li se pare interesant sa zi ca au intoleranta, dar cine se duce la restaurant sa zica ca are carenta de fier, sa-i dea niste spanac. Ma uit la ce se intampla si imi dau seama ca este o degradare totala a informatilor. Dar daca totusi apar, dupa ce consumam anumite alimente, stari de balonare, de reflux, de arsuri, constipatie sau oboseala cronica, atunci da, incepi sa faci o investigatie, sa vezi  care sunt intolerantele pe care le ai, pentru ca acum se pot face atat de multe teste, inclusiv la nivel de saliva putem obtine o gramada de informatii pe ADN.

In aceeasi categorie putem spune ca este si detox-ul, care primavara si vara este promovat peste tot.

Alina Stoica: Daca nu stii clar ce obiective ai cand tii acest detox, daca nu stii ce vrei sa rezolvi prin detox nu rezolvi absolut nimic. Da bine sa bei si sa nu mananci sau sa pleci in diferite clinici de detox si sa te intorci apoi la placintele, covrigei. Aceasta este o bataie de joc adusa organismului nostru, un stres metabolic pe care il inducem in mod constant. Dar, in acelasi timp, daca avem posturi cu rol terapeutic si avem acest stil de viata conturat in jurul unui program corect de alimentaie, in care sa introducem una, doua sau chiar trei zile de post negru pe saptamana sau post cu lichide, atunci da, sunt de acord, dar sa fie un obicei constant si sa vezi exact care este rolul acelor alimente cand le consumi. De exemplu, putem avea sucuri pentru detoxifierea articulatiilor cu apio, telina, ghimbir sau sucuri pentru ficat, cu sfecla rosie si patrunjel verde. Sunt nenumarate situatii in care putem creiona un regim alimentar, atat lichid cat si solid, dar care sa fie conceput exclusiv nevoii fiecarei persoane.
Eu sunt adepta progarmelor personalizate de nutritie, nu am dat niciodata copy-paste de la un program la altul, indiferent daca erau soti si sotie, pentru ca sunt anumite elemente de unicitate. Cum nu ne putem imbraca toti la fel, la fel nu putem manca toti la fel.

Dar pentru ca un regim alimentar sa dea cu adevarat rezultatele pe care le dorim, sunt importante si orele la care luam mesele, nu-i asa? 
Alina Stoica: Nu am adoptat niciodata ideea de mese impuse, program fix si cantitati, pentru ca asta aduce o frustrare fantastica, si spun asta pentru ca am vazut la pacientii care au trecut prin astel de programe. Aveau ore fixe la care trebuiau sa manance, ori daca erau in sedinte si nu puteau manca li se strica toata ziua, ca au iesit din program si nu o sa li se mai intample nimic bun. Cum este adaptat programul nostru zilnic, asa trebuie sa fie si meniu nostru zilnic. Daca ne trezim la ora 6 nu am putea sa mancam la ora 10, cum ar manca o persoana care se trezeste la ora 9, de exemplu. Trebuie sa adaptam totul fix la nevoia noastra de zi cu zi, pentru ca pot fi perioada in care avem nevoie de 3 mese si 2 gustari, pot fi perioade in care nu putem manca mai mult de 2 mese pe zi. Si sunt foarte multe studii de cercetare care arata clar beneficiile aduse de dietele cu doua mese pe zi. Ajuta foarte mult in scaderea colesterolului si a glicemiei. Dar important este ce, cum, cand si cat mancam, cum asociem alimentele astfel incat sa putem extrage din fiecare aliment nutrientii necesari.
Ca si program general, dar nu personalizat si adaptat fiecaruia dintre noi, putem sa ne gandim un mic dejun in intervalul 7-9, o gustare la un interval de minim o ora si jumatate fata de ora la care am terminat mic dejunul, masa de pranz trebuie, la fel, sa fie la o ora si jumatate dupa gustare. Gustarea de dupa-amiaza, daca este necesara, bazata pe fructe sau legume, iar masa de seara pana in ora 18-19. De preferat sa nu mancam alimente grase, prajite. Sa evitam carnea la masa de seara pentru ca presupune un timp de digestie mult mai mare si atunci organismul in timpul noptii nu o sa fie focusat pe regenerare celulara, ci pe digestie. Asa ne trezim dimineata mai obositi decat ne-am culcat.

Cum ar trebui sa arate farfuria cu mancare ideala? 

Alina Stoica: Important este ca in fiecare zi sa se gaseasca altceva in farfuria noastra, astfel incat sa nu existe monotonie. Si aici pornim de la mic dejun, unde putem avea bruschete cu avocado, iaurturi, omlete cu legume, produse lactate fermentate asociate tot timpul cu legume, fructele sau smhootie-uri. Ca si cantitate, depinde de nevoia fiecarei persoane, dar o portie corecta este de marimea unei mingi de tenis, de exemplu, dar sa fim atenti sa nu fie cat cea de baschet. La masa de pranz, daca dorim sa aducem si un aport de proteine animale sau vegetale trebuie sa le asociem tot timpul cu zarzavaturi. Portia de legume trebuie sa fie de doua ori mai mare decat portia de alimente de baza, dar nu ochiometric, pentru ca salata din frunze ocupa un loc foarte mare, insa din punct de vedere al cantitatii vom vedea ca va fi un sfert de portie decat ar trebui sa consumam in mod constant. Iar masa de seara, din punctul meu de vedere, trebuie sa fie cat mai usoara, astfel incat pe timpul noptii sa se produca o regenerare celulara. Ma uit la farfuriile romanilor nostri cat sunt de imbelsugate la masa de seara. Este asa o revolta pe frigider.

Ce sfaturi ai pentru cei care isi doresc sa se dezvolte in directia aceasta, de nutritionisti?

Alina Stoica: Daca vrei sa faci nutritie iti trebuie foarte multa rabdare. Nu este un domeniu medical unde se deschide usa din 5 in 5 minute ca sa mai intre cate un pacient. Eu aloc cate o ora fiecarui pacient in parte astfel incat sa fiu sigura ca am obtinut toate informatiile necesare sa pot lucra un program de alimentatie personalizat, corect structurat incat sa observe beneficiile.

Ce cunostinte vor acumula cei care se inscriu la cursul de Nutritie de la DallesGO?

Alina Stoica: Practic, noi in cadrul acestui curs de nutritie la DallesGO ne dorim sa punem bazele educatiei in nutritie, astfel incat fiecare persoana sa-si poata contura propriul program de alimentatie, sa poata intelege care sunt nevoie lui, care sunt afectiunile ce au fost neglijate ani de-a randul, sa stie sa interpreteze un set de analize medicale, atat cat se poate la un nivel in care studiile medicale nu exista, dar sa poata sa se cunoasca pe el si sa-si poata ajuta si familia, prietenii. Pentru ca toata aceasta informatie pe care o vor acumula o vor transpune mai departe, la nivel de familie sau de prieteni. De asemenea, consider ca persoanele care lucreaza in cadrul gradinitelor si al creselor, si unde alimentatia este o prioritate, ar trebui sa urmeze acest curs, pentru ca altfel vor intelege cat de important e sa contolezi un program de alimentatie corect, nu numai prin prisma unor valori pe care trebuie sa le atingi, pentru ca sunt, intr-adevar, aceste ghiduri de alimentatie pentru prescolari si scolari unde se bifeaza numarul de calori/lipide, dar nu conteaza cum ai ajuns la acel numar. Este inadmisibil ca un copil care trebuie sa functioneze corect 8 ore sa manance dimineata paine cu margarina si sa bea un ceai, dar sa ai asteptari sa faca performanta. Modul in care reusim sa conturam principii de alimentatie inca din copilarie ne va influenta starea de sanatate si greutatea pe tot parcursul vietii.

Alina Stoica este trainer la cursurile de Nutritie pe care le susține la DallesGO. Înscrieri la info@ dallesgo.ro sau la telefon: 0769 041 711

Leave a Reply